Restauratie van een Zündapp 429C uit 1959.
Hele volksstammen Duitsers en Nederlanders zijn eind jaren vijftig en zestig naar hun werk of op vakantie gegaan op een Zündapp 429 met dubbele achterschokbrekers voor duo-gebruik.
Op 30 juni 2009 heb ik via e-Bay een Duitse Zündapp 429c Combinette met ABE uit 1959 aangeschaft uit het Hessische plaatsje Volkmarsen, ongeveer 25 km voor Kassel.
Vanaf 1956 bouwde Zündapp voor het eerst het kenmerkende aluminium achterframe rond een solide stalen buis die vanaf het balhoofd met een lichte bocht naar onderen liep. Frametype 422 uit 1956 was het eerste bromfietsmodel van Zündapp met zo’n frame.
In model 429 werd motortype 266 voor het eerst gebruikt, een 3 handgeschakelde motor.
Het Zündapp type 429 is gebouwd van 1959 t/m 1962. De RDW gaf aan dit Zündapp model het goedkeuringsnummer B9011.
De 429c was uitgerust met een buddyseat. In tegenstelling tot het type 428 was de 429c bestemd voor duo-gebruik. Vandaar de voor model 429 typerende dubbele achterschokbrekers. Deze zijn in te stellen voor eenpersoonsgebruik of met passagier. Door het overhalen van een draaipal wordt de voorste schokbreker bij de vering betrokken. Staat de pal naar achteren, dan veert de 429 uitsluitend op de achterste schokbreker.
Damesbrommer.
Zeer onterecht wordt de 429 ook wel aangeduid als “damesbrommer”. Maar als je goed onderhuids kijkt, zie je gewoon de oervader van de 515/517 en zelfs de 529 types: 3-Hand schakeling, achterbrugophanging, centrale metalen framebuis door het aluminium achterframe, kettingkast en buddy.
Ook het motorsteun rubber van de populaire series 517 en 529 hebben artikelnummer: Z428-18.200H. Bij het typenummer 428 (gelijk als de 429, maar voor eenpersoons gebruik) begon Zündapp GmbH namelijk dit rubber te gebruiken om motortrillingen te verminderen. Met dit artikelnummer is het trillingsrubber ook beschikbaar voor latere types.
Maar wel afkomstig van een 428/429 uit 1959.
Heuvelrit van “de Kompels”
Ook heren maakten graag gebruik van de 429, zoals deze eigenaar tijdens de Heuvelrit van “de Kompels” enige tijd geleden.
Mei 2015: Zundapp 429 weer op eigen benen.
Deftig zwart gecoat, nieuw gespaakte wielen, motorblok gereviseerd met nieuwe lagers, keerringen en drijfstang.
De opbouw duurt door allerlei factoren wat lang. Ik ben al jaren bezig met de 429 en eigenlijk vind ik het sleutelen en zoeken naar onderdelen het leukste van dit hele project.
Ik kon kort geleden wel via een clublid beslag leggen op een origineel onderdelenboekje. Dit vergemakkelijkt het zoeken aanmerkelijk.
Onderdelen voorziening Zündapp 429.
Er is bijna niets in de Zundapp wereld te koop van de 429. Je zult moeten zoeken naar onderdelen of beurzen afstropen. Op e-Bay. de vind je soms ook wel eens wat voor de 428/429.
Het is bijna noodzakelijk om je aan te melden op het bekende Zundapp forum voor hulp en advies.
Ook de besloten Facebook pagina van Zundapp-NL is een bron van kennis en onderdelen. Na een tijd kun je anderen ook helpen met tips en nuttige adressen..
Neem ook de tijd om eens naar Toldijk in de Achterhoek te gaan. Naar Massink aan de Zutphen-Emmerikseweg 33B. Zonder overdrijven ‘s-werelds grootste Zündapp onderdelenmagazijn met medewerkers die gedegen kennis van Zündapp zaken hebben. Ik heb het geluk dat ik er in de buurt woon en kom er geregeld. De sfeer en stemming is er uitstekend.
Buddyseat Zündapp 429.
De buddyseat zag er nog redelijk uit, maar is toch met een nieuw dekje overtrokken door een Duitse Zündapp specialist. Voor- en na bekleden:
Ik had de tank van binnen behandeld met een tank-sealer. Na enkele weken wilde ik de tank vullen, maar toen bleek de sealer te hebben losgelaten… Natuurlijk heb ik wel de gebruiksaanwijzing gevolgd. Binnenkort de tank demonteren, vullen met spijkers en een uurtje ronddraaien dan maar.
December 2015: ik heb een fotoalbum gemaakt van de werkzaamheden aan de 429c: