Scheepvaart: de smerigste handel ter wereld.
Ik heb gezocht naar cijfers en feiten rond de klassieke tweetakt bromfiets vervuiling. Vorige week meerde het enorme cruiseschip Harmony of the Seas af in het centrum van Rotterdam en vervolgens werden meerdere artikelen gepubliceerd over de vervuiling in diverse media. Een overzicht:
Nog steeds wordt zware dieselolie (Schweröl) gebruikt als brandstof voor cruiseschepen. Vóór injectie in de scheepsmotor verbrandingskamer wordt de Schweröl verhit tot 130° á 140° om de juiste viscositeit voor de verbranding te verkrijgen.
De wereldvloot van 90.000 schepen verbrandt ongeveer 370 miljoen ton brandstof per jaar, wat overeenkomt met een uitstoot van 20 miljoen ton zwaveloxide. Alleen al de 15 grootste schepen in de wereld verbranden elk jaar net zo veel verontreinigende stoffen als 750 miljoen auto’s, volgens de NABU (Nature and Biodiversity Conservation Union Duitsland).
De diep in de longen doordringende roetdeeltjes zijn kankerverwekkend en kunnen leiden tot hartaanvallen. Een studie van James Corbett, professor Oceanografie aan de Universiteit van Delaware (VS), noemt ook aantallen: er zijn 60.000 voortijdige sterfgevallen die volgens de wetenschappers te herleiden zijn op de emissie door schepen.
Deze aantallen zijn stijgende.
Een studie van de Duitse Helmholtz organisatie laat zien dat een enkel modern cruiseschip dagelijks ongeveer 450 kg roet, stikstofoxiden 5250 kg en 7500 kg zwaveldioxide uitstoot. “De luchtvervuiling afkomstig van de onderzochte 20 cruiseschepen komt overeen met circa 120 miljoen auto’s.
De Harmony of the Seas, eigendom van Royal Caribbean, heeft twee 16-cilinder Wärtsilä motoren van vier verdiepingen hoog, die, op volle kracht, ieder circa 5.200 liter brandstof per uur verbranden of ongeveer 66.000 liter per dag van de meest vervuilende diesel in de wereld.
Marine specialisten in Duitsland melden dat een groot schip met een verbruik van 150 ton brandstof meer zwavel uitstoot dan enkele miljoenen auto’s, meer NO2 gas verbrandt per dag dan al het verkeer van een middelgrote stad en meer roetdeeltjes uitstoot dan duizenden Londense bussen.
Bill Hemmings, marine expert van de te Brussel gevestigde groep Transport en Milieu zei: “Deze schepen verbranden net zoveel brandstof als hele steden. Ze gebruiken veel meer vermogen dan containerschepen en zelfs wanneer ze zwavelarme brandstof gebruiken is het 100 keer erger dan de vrachtwagen dieselmotor. ”
“Luchtverontreiniging door de internationale scheepvaart is goed voor ongeveer 50.000 voortijdige sterfgevallen per jaar, alleen al in Europa, tel daar bij op de jaarlijkse kosten voor de samenleving van meer dan € 58 miljard”, zegt de groep op haar website.
Het cruise toerisme is de snelst groeiende markt..
Ter vergelijk de TNO meetresultaten uit 2013 van een tweetakt bromfiets. Uiterst moeizaam te lezen, maar het TNO heeft het over grammen en niet in miljoenen tonnen zoals bij de scheepvaart hierboven. Reden te meer om de klassieke bromfiets uit te sluiten van toekomstige rijverboden. Het toerseizoen van de klassieke bromfiets loopt trouwens van medio mei t/m eind oktober. Tijd voor een ontheffing voor de klassieke bromfiets.