Onderstaande maatregel voor Schone Brandstoffen zou de Nederlandse regering ook moeten afdwingen bij de Secretaris-Generaal van de Europese Commissie. Het rijden met mijn Zündapp op dergelijke brandstof icm met Triboron als mix substantie zou zelfs schoner zijn dan een electrische fiets, als je de smerige productie van Kobalt accu’s mee rekent.
- De Commissie van de Europese Gemeenschappen heeft Zweden in juli 2002 gemachtigd, overeenkomstig artikel 8 lid van 4 van Richtlijn 92/81/EEG, een gedifferentieerd tarief voor de energieheffing toe te passen op alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren.
- Deze maatregel beoogt het milieu en de volksgezondheid te verbeteren door het gebruik van schonere alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren aan te moedigen middels een verlaging van de energieheffing op deze brandstof ten opzichte van gewone benzine voor tweetaktmotoren, ter compensatie van de hogere productiekosten van alkylaatbenzine.
- De productiekosten van alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren liggen hoger dan die van conventionele benzine, zodat de prijs voor de kleinhandel zonder de tariefverlaging niet concurrerend zou zijn.
Het is de bedoeling met de verlaging van deze energieheffing de bijkomende productiekosten te compenseren. Alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren kan op deze manier aan de pomp tegen dezelfde prijs als conventionele benzine worden verkocht. Alkylaatbenzine is ook beter voor onze klassieke bromfietsen.
https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vj6ipajfl2z5
Meer info: https://www.zundappveteranenclub.nl/schoner-rijden/