Nieuwsbrief van de Fehac dd. 14 december 2017:
RDW faciliteert toegang milieuzone voor oldtimer bromfietsen
Een grote groep eigenaren van bromfietsen van 30 jaar en ouder krijgt voor 1 januari 2018 gratis een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating (DET) toegestuurd. Daarmee kunnen deze bromfietseigenaren desgewenst toegang voor de milieuzone in Amsterdam aanvragen. Met deze oplossing komt de RDW tegemoet aan de wensen van bromfietsbezitters om vast te leggen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. De leeftijd staat voor een gedeelte van deze brom- en snorfietsen nu nog niet geregistreerd. In totaal gaat het om zo’n 100.000 bromfietsen in heel Nederland. De oplossing is de uitkomst van samenwerking tussen de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs FEHAC, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de gemeente Amsterdam en de RDW.
Milieuzone voor bromfietsen Amsterdam
Amsterdam gaat op 1 januari 2018 een milieuzone invoeren om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en bromfietsen vallen daar ook onder. De gemeente wil de oldtimer brommers daarvan uitzonderen en ze in het weekend en op feestdagen welkom heten in de Amsterdamse binnenstad.
Kentekenregistratie
Op dit moment is administratief moeilijk vast te stellen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. Op het kentekenbewijs van historische bromfietsen kan namelijk een fictieve ‘datum eerste toelating’ van 31 augustus 2005 staan. Die datum is ten tijde van de kentekenregistratie van bromfietsen (2005-2007) gekozen omdat het toentertijd niet nodig en kostbaar was om de exacte datum te achterhalen. Met de komst van milieuzone voor bromfietsen in Amsterdam is het inmiddels wel nodig om meer duidelijkheid te hebben over de leeftijd van de bromfiets.Voor welke voertuigen.
De volgende voertuigen, met een datum van 31 augustus 2005, krijgen gratis een aangepast kentekenbewijs toegestuurd:
– Bromfietsen met een typegoedkeuring die vóór 1988 is beëindigd. Op het kentekenbewijs komt een datum eerste toelating van 31 december 1967, 1977 of 1987, afhankelijk van de laatste dag van de geldigheid van die typegoedkeuringen;
– Bromfietsen zonder typegoedkeuring en toegelaten tot de weg vóór 1974. De datum eerste toelating wordt dan 31 december 1973.
De tekst: ‘deze bromfiets is eerder in gebruik genomen dan onder datum eerste toelating is vermeld’ onder ‘bijzonderheden’ blijft gehandhaafd.
Resterende brommers naar keuringsstation RDW
Voor bromfietsen die ouder zijn dan 30 jaar maar niet in bovenstaande groepen zijn onder te brengen, is het niet mogelijk voor de RDW om op basis van de typegoedkeuring de datum van de eerste toelating vast te stellen. Deze brommereigenaren kunnen met hun bromfiets op een keuringsstation van de RDW terecht, waar door beoordeling de exacte datum wordt vastgesteld. Hier zijn kosten aan verbonden. Ze krijgen dan een kentekenbewijs met de nieuwe datum toegestuurd. Alle eigenaren mogen het oude, ongeldige kentekenbewijs houden om alle historische papieren bij elkaar te hebben.
N.B. Zündapp529.nl: Nu het werkelijke bouwjaar op het bromfiets kenteken komt, zijn onze Zündapps in eens formeel oldtimer geworden. Dit is extra handig om overheidsmaatregelen te ontlopen voor een mogelijke APK (nu vrijstelling voor oldtimers van 50 jaar en ouder) en Wegenbelasting (voor 40 jaar en ouder).
APK en Wegenbelasting bestaan nog niet voor bromfietsen, maar terloops komen die wel eens om de hoek kijken op fora en bij de Groene lobby. Ook opname in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed is een handige en nuttige.